Витрата оливи, втрати моторної оливи в двигуні

 1. Занадто великий зазор підшипника в турбонагнітачі

У разі зносу підшипників ковзання турбонагнітача точна герметизація ущільнень великого колеса турбонагнітача неможлива через великий зазор. Моторне мастило всмоктується і згорає в камері згоряння. Підшипники турбонагнітача під час експлуатації зазнають високих навантажень. Знос виникає, як правило, внаслідок великого пробігу двигуна, забрудненого або неправильно підібраного моторного мастила або недостатнього змащення.

2. Забита зворотна лінія оливи на турбонагнітачі.

Якщо температура зворотної масляної лінії від турбонагнітача до блоку двигуна надто висока, то відбувається нагароутворення оливи в лінії. Причиною такого перегріву може бути якість оливи або недостатнє загальне охолодження двигуна. Нагароутворення перешкоджає стоку оливи до масляного картера. У результаті створюється високий тиск оливи, що призводить до витоків оливи на підшипниках робочого колеса турбонагнітача. Масло, що потрапило в систему впуску, всмоктується разом із повітрям, що випускається, в камеру згоряння і спалюється.

Причиною перегріву часто є неправильно прокладені масляні лінії, що проходять, наприклад, занадто близько до випускного колектора, неізольовані лінії або неправильно встановлені ізолюючі листи.

3 Знос ПНВТ.

У 24 % усіх випадків причиною підвищеної витрати оливи є знос рядних паливних насосів високого тиску (ПНВТ).

Змащування рухомих деталей рядного ПНВТ здійснюється, як правило, через масляний контур двигуна. У разі зносу елементів ПНВТ під час руху поршнів насоса вниз моторне мастило проникає в робочі простори елементів насоса. Тут моторне мастило перемішується з дизпаливом, разом із ним впорскується в камеру згоряння і там згорає. Під час проведення робіт з ремонту дизельних двигунів з рядними ПНВТ, що проводяться через підвищену витрату масла, завжди рекомендується піддати контролю також і рядний ПНВТ. Ці роботи проводяться, як правило, в демонтованому стані на випробувальному стенді.


4. Забрудненість всмоктуваного повітря.

Усмоктуване повітря проходить довгий шлях до камери згоряння. На цьому шляху розташована велика кількість точок з'єднання, що мають ущільнення або гумові шланги. Якщо вони стають пористими або негерметичними, то через ці точки всмоктується нефільтроване забруднене повітря, яке потрапляє в камеру згоряння. Те саме відбувається за недостатньої фільтрації повітря, що впускається, через відсутні, дефектні або невідповідні повітряні фільтри. Забруднення, що потрапляють у циліндр, спричиняють змішане тертя і, як наслідок, підвищене зношування на робочій поверхні циліндра, поршнях і поршневих кільцях. Результатом є підвищена витрата масла.

5. Знос ущільнення стрижня клапана (сальники клапанів) і напрямних втулок.

Завданням ущільнення стрижня клапана є запобігання потраплянню оливи в зону направляючої клапана. Якщо зазор між направляючою стрижня клапана і стрижнем клапана занадто великий або ущільнення стрижня клапана було пошкоджено під час монтажу, то в цьому місці буде витікати мастило, потрапляючи при цьому в камеру згоряння. Під час кожного ремонту необхідно замінювати ущільнення, тому що після тривалої експлуатації гумовий ущільнювач зношується або втрачає свою еластичність.

6. Помилка складання головки циліндрів.

Неправильний монтаж головки блока циліндрів може спричинити перекіс елементів, унаслідок якого в зоні камери згоряння можуть виникнути негерметичні місця на шляху до масляного контуру. Тоді на ущільненні головки циліндрів олива без того, що видно втрати, потрапляє через канали подачі оливи в камеру згоряння. З метою запобігання перекосу необхідно дотримуватися послідовності, моментів затягування і затягування болтів під кутом.

7. Надлишковий тиск у картері.

У всіх двигунах спостерігається прорив газів. Це гази згоряння, що потрапляють внаслідок високого тиску згоряння повз поршневі кільця в картер двигуна. Якщо внаслідок зносу поршнів, кілець і клапанів прорив газів вищий за звичайний, то в картері двигуна може виникнути настільки високий тиск, що масло в усьому двигуні проштовхується через ущільнення. Наочним прикладом є ущільнення стрижнів клапанів, які за високого надлишкового тиску зазнають набагато більшого навантаження. Унаслідок цього в систему впуску або випуску вздовж напрямної клапана продавлюється ще більше масла. У справних двигунах підвищення тиску в картері може виникнути через дефект клапана випуску повітря з картера. З великою кількістю газів, що прориваються, може йти і масляний туман. Через великий прорив газів дедалі більше і більше масляного туману транспортується до системи впуску, через яку олива потрапляє в камеру згоряння.

8. Занадто високий рівень оливи.

Масляний туман утворюється внаслідок обертання колінчастого вала в олії. Занадто високий рівень оливи може призводити до утворення масляної піни. Разом із газами, що прориваються, ця піна і зростаючий об'єм масляного туману піднімається через систему вентиляції до системи впуску. Якщо немає масляного сепаратора, то піна потрапляє в камеру згоряння. Але і в двигунах зі складними системами відокремлення оливи система може стати непрацездатною через масляну піну, що піднімається.

9. Порушення режиму згоряння і переповнення паливом.

У результаті порушень режиму згоряння або переповнення паливом у камері згоряння залишається незгоріле паливо. Якщо це паливо відкладається на стінках циліндра, розчиняючи масляну плівку, виникає напівсухе тертя, що призводить до швидкого зносу деталей циліндрово-поршневої групи (ЦПГ). Частина незгорілого палива у вигляді газів потрапляє в картер двигуна, температура якого набагато нижча, конденсується там і перемішується з моторним маслом. Це призводить до зменшення в'язкості моторної оливи, утворення чорних шламів, що забивають масляні канали. Можливі причини: занадто багата суміш, дефект турбонагнітача, неправильне встановлення моменту запалювання, порушення роботи системи запалювання, дефектні розпилювачі форсунок, дефектні ПНВТ, неправильна довжина поршня, що виступає.

10. Нерегулярне техобслуговування.

Якщо не дотримуватися запропонованої виробником двигуна періодичності ТО, то в двигуні буде перебувати забруднене масло протягом тривалого часу. Оскільки в процесі роботи пакет присадок поступово витрачається, знижується ефект змащення і виникає ризик підвищеного зносу.

11. використання неякісних моторних олив.

У разі використання неякісних або невідповідних сортів оливи не у всіх режимах може бути забезпечена надійна робота двигуна. Знос двигуна підвищується, наприклад, під час пуску холодного двигуна, під час роботи в режимі високих температур тощо. Олива має відповідати приписам виробника транспортного засобу за в'язкістю та експлуатаційними властивостями.

12. Перекіс циліндрів.

Перекіс циліндра можна визначити за нерівномірною плямою контакту з окремими блискучими полірованими місцями сухої робочої втулки циліндра. Плямисті, нерівномірні плями контакту на зовнішній стінці гільзи циліндра, а також у циліндрі завжди є ознакою перекосу циліндра. Поршневі кільця не можуть бездоганно герметизувати перекошений циліндр ні по відношенню до масла, ні по відношенню до газів спалювання. Масло не може зніматися маслознімними кільцями, потрапляє в камеру згоряння і спалюється там. Одночасно і підвищується тиск газів у картері двигуна. Можливі причини: неправильне затягування болтів головки блока циліндрів, відкладення і забруднення в системі охолодження, нерівні плоскі поверхні блока циліндрів або головки блока циліндрів, нечисті або перекошені різьблення болтів головки блока циліндрів, невідповідні ущільнення головки блока циліндрів, дефектні опори буртиків, контактна корозія.

13. Помилки обробки під час свердління та хонінгування.

Через неправильну обробку поверхні циліндрів не створюється масляна плівка між поршневим кільцем і стінкою циліндра (товщина масляної плівки 1-3 мкм). При безпосередньому контакті кільця з робочою поверхнею виникає високий знос. Через високе тертя, кільця, замість того щоб відводити тепло, відповідно до їхнього завдання, створюють ще додаткове тепло. Важливий вплив на якість обробки поверхні мають кут хонінгування та частка вивільнення графіту.

14. Занадто низький відсоток розкриття зерен графіту.

Вирішальний фактор утворення масляної плівки і здатності робочої поверхні циліндра зберігати службові цілі є відсоток розкриття зерен графіту. Оптимальна фінішна обробка поверхні з відсотком розкриття щонайменше 20 % дає змогу збирання оливи в западинах профілю і в графітових зернах, що сприяє підвищенню стійкості оливної плівки за високих навантажень та істотному поліпшенню здатності зберігати свої властивості. Розкриті графітові зерна можуть сприймати моторне мастило як губка і за необхідності знову вивільняти його. Занадто гладка фінішна обробка, зокрема за чистого хонінгування з алмазними кругами, у більшості випадків вказує на утворення металевого прошарку під час обробки. У металевому прошарку графітові зерна і канали закриті або забиті тонкою стружкою. Попадання масла стає неможливим. Лише під час обкатки цей шар знімається поршневими кільцями, при цьому відбувається стабільне зношування кілець. Після певного часу властивості поверхні циліндрів нормалізуються, але поршневі кільця залишаються зношеними. Витрата оливи після обкатки не зменшується, а навпаки, навіть підвищується. Хонінгувальні щітки усувають ці проблеми. Обробка хонінгувальними щітками має бути останнім кроком під час обробки поверхні циліндрів. Обробка щітками очищає западини поверхні, видаляє стружку, що забиває графітові зерна, і створює площинність, усуваючи гострі виступи, без зміни розмірів.

15. Перекіс або вигин шатунів.

Шатуни мають найбільший вплив на роботу поршнів. Помилки стерпності внаслідок перекосу або вигину призводять до хитного руху поршнів у подовжній осі двигуна, які потім поперемінно стикаються з циліндром. Масло проходить через щілини, що виникають у результаті руху поршнів, і проникає в камеру згоряння. У найбільш несприятливих випадках створюється насосний ефект, через який масло нагнітається вгору ще сильніше.

16. Поламані, затиснуті, неправильно встановлені кільця.

Поршневі кільця, що виконують численні завдання, є вирішальними конструктивними елементами для роботи двигуна. Основне завдання поршневих кілець полягає в герметизації камери згоряння щодо картера двигуна. При неправильному монтажі кілець, вони не можуть виконувати свою функцію герметизації. Масло не знімається зі стінок циліндрів і потрапляє в камеру згоряння. Можливі причини: поламані поршневі кільця, заклинені поршневі кільця, неправильно встановлені поршневі кільця (верхні та нижні поверхні кілець відрізняються), надмірний натяг під час монтажу, неправильно встановлені мастилознімні кільця.

17. Застосування неправильного, надлишкового або такого, що залишився непоміченим, ущільнювального засобу.

Ущільнювальні маси є конструктивними елементами двигуна, які не виступають на перший план. Ущільнювальні засоби забезпечують герметизацію різних систем, як щодо навколишнього середовища, так і між собою. Ущільнювальні засоби часто повинні витримувати високі навантаження. Надмірне нанесення може спричиняти витоки. Залишки ущільнювальної маси, що видавлюються з ущільнюваних поверхонь у простір двигуна, можуть забруднити або забити масляні канали або водяні контури. З цієї причини деякі сучасні ущільнювальні маси розчиняються, якщо входять у контакт з маслом.

18. Залишилися непоміченими сторонні тіла на поверхнях ущільнення.

Чужорідні тіла між ущільненням і конструктивним елементом не дають змоги правильної посадки. У гіршому разі це спричиняє перекіс у конструктивних елементах. Однак, набагато вищою є небезпека виникнення витоку через нижчий питомий тиск у плоских ущільненнях. Якщо ущільнювальний засіб наноситься на неочищені поверхні, то в цих місцях через неякісне з'єднання можуть виникнути витоки масла. Тому перед складанням необхідно особливо ретельно очистити всі важливі деталі - головка циліндрів, масляний картер, клапанна кришка тощо.

19. Негерметичні радіальні кільця ущільнювачів вала.

Радіальні кільця ущільнювачів вала (сальники) складаються з втулки з пластмасового компаунда, що піддається високому навантаженню, в яку вкладена пружина з корозійностійкої високоякісної сталі. Ця пружина забезпечує високу і тривалу еластичність, компенсує потік у холодному стані, знос ущільнювальної губки і забезпечує задані зусилля ущільнення. Для правильного функціонування кільця ущільнювача пружина має бути правильно вставлена. Вирішальним для герметичності є стан працюючого вала. Якщо вал має биття або сліди обкатки на ущільнювальній поверхні кільця, то попередній натяг ущільнювальної пружини недостатній для герметизації. У цьому випадку, ущільнення, як правило, не витримують підвищеного тиску оливи і можуть призвести до витоків.